Ce e celebru azi poate deveni istorie mâine. De-a lungul deceniilor, numeroase mărci care odinioară dominau piețele globale au dispărut, lăsând în urmă nostalgie, lecții dure de economie și o amintire estompată în mintea consumatorilor.
Kodak – pionierul care a ratat trenul digital
Când spui „fotografie”, mulți se gândeau la Kodak. Înființată în 1888, compania americană a dominat industria filmelor foto timp de aproape un secol. Paradoxal, deși a inventat prima cameră digitală în 1975, Kodak a ezitat să renunțe la filmele tradiționale, de teamă că își va canibaliza propria piață. Asta i-a fost fatal. În 2012, a declarat faliment.
Blockbuster – din imperiu de închiriere la lecție de eșec
În anii ’90, Blockbuster era sinonim cu serile de film. Lanțul de magazine de închiriere video avea peste 9.000 de locații. Totuși, refuzul de a se adapta la noile tehnologii – și decizia de a ignora o propunere timpurie de parteneriat cu Netflix – i-au pecetluit soarta. Astăzi, mai există un singur magazin Blockbuster funcțional, în Oregon, SUA, transformat într-o atracție turistică.
Nokia – gigantul căzut în era smartphone
Nokia era cândva liderul mondial al telefoanelor mobile. În anii 2000, părea de neînvins. Dar refuzul de a adopta Android și insistența pe propriul sistem de operare (Symbian) au dus la o scădere rapidă. Deși marca a fost revigorată de HMD Global, gloria de altădată rămâne de domeniul trecutului.
Pan Am – simbolul eleganței în aviație
Pan American World Airways, cunoscută ca Pan Am, era considerată regina zborurilor internaționale. A reprezentat luxul și modernitatea în epoca de aur a aviației. Problemele financiare, concurența dură și lipsa unei strategii adaptate noilor vremuri au dus la falimentul companiei în 1991.
Compaq – pionier al PC-urilor, înghițit de concurență
Compaq a fost un inovator în lumea calculatoarelor personale, fiind una dintre primele companii care au clonat cu succes IBM PC. Achiziționată de HP în 2002, marca a fost în cele din urmă retrasă de pe piață.
O lecție pentru prezent
Fiecare dintre aceste mărci a fost, la un moment dat, lider pe piața sa. Dar lipsa adaptabilității, ignorarea schimbărilor tehnologice și deciziile strategice greșite le-au transformat în povești de avertizare. Într-o lume care se schimbă rapid, succesul nu este niciodată garantat, iar amintirea lor rămâne un memento al efemerității faimei comerciale.